Képviselet  Adózási jogszabályok: ki tekinthető adózási szakembernek?

Az alábbi írásban részletezzük, hogy mi a különbség az adószakértő, az adótanácsadó illetve az okleveles adószakértő között.
 

 Art.  Ki zárhatja be az adózási kiskapukat?

Az Alaptörvény T) cikke értelmében kötelező magatartási szabályt csak a jogalkotó alkothat. Ennek ellenére elterjedt gyakorlat, hogy az adóhatóság az ellenőrzési eljárásaiban maga határoz meg kötelező magatartási szabályokat a törvényben nem szabályozott esetekben. Ezeket a kvázi jogszabályokat eredményesen nyomja keresztül a bíróságokon.


 Szuperbruttó   Lássunk tisztán szuperbruttó ügyben.

A „szuperbruttósítással” kapcsolatosan számtalan különböző vélemény, állásfoglalás jelent meg. Valóságos számháború alakult ki: ki jár jól és ki jár rosszul? Ezek között azért nehéz igazságot tenni, mert nincs meg az összehasonlítási alap. A pénzügyminiszter úr elmondta, hogy a „szuperbruttósítás” csak egy technikai módosítás. Ez így is van. Ugyanazt másképpen számolunk.
 


 Adózás   Családi adózás, adóforradalom, söralátét nagyságú bevallás.

A választási kampányban kevés konkrétum hangzott el az adóváltozásokról. Szerintem ez így helyes. Nem a politikusoktól kell várni a konkrét adóváltozások megjelölését.


 Alkotmánybíróság  Alkotmánybírósági beadvány szuperbruttó ügyében

A megsemmisíteni kért jogszabályhelyek megítélésem szerint ellentétesek az Alkotmány 2.§ (1) bekezdésében megfogalmazott jogbiztonság elvével,


 Alkotmánybíróság  Alkotmánybírósági beadvány családi pótlék ügyében

A megsemmisíteni kért jogszabályhelyek ellentétesek a jogalkotásról szóló 1987.évi XI. törvény (továbbiakban Jat.) 12.§ (2) bekezdésében rögzített visszaható hatály tilalmával. Ez kimondja, hogy a jogszabály kihirdetését megelőző időre nem állapíthat meg kötelezettséget.



 Alkotmánybíróság
 Alkotmánybírósági beadvány vagyonadó ügyben

A megsemmisíteni kért jogszabályhelyek megítélésem szerint ellentétesek az Alkotmány 2.§ (1) bekezdésében megfogalmazott jogbiztonság elvével, az Alkotmány 58.§ (1) bekezdésében megfogalmazott szabad mozgás, tartózkodási hely szabad megválasztásának, továbbá az Alkotmány 59.§ (1) bekezdésében megfogalmazott magánlakás sérthetetlenségéhez, magántitokhoz, személyes adatok védelméhez fűződő jogokkal, továbbá az Alkotmány 70/I.§ vagyoni viszonyoknak megfelelő közteher hozzájárulással.



 Vagyonadó 
 Kik vonják kétségbe az Alkotmánybíróság vagyonadóról szóló egyhangú döntését?

Egyes vélemények szerint, megosztja az adózási szakmát a vagyonadóról szóló Alkotmánybírósági döntés. Igen megosztja! Megosztja adóügyi végzettség nélküli adószakértőkre: pl. volt pénzügyminiszter, volt APEH elnökhelyettes, könyvelői szervezet alelnöke. A másik oldalon állnak az adóügyi végzettséggel rendelkező adótanácsadók, okleveles adószakértők.

 

 Alkotmánybíróság   Alkotmánybírósági beadvány tevékenység piaci értéke ügyében

A tevékenység piaci értéke: a természetes személy főtevékenységére jellemző, a piaci viszonyoknak megfelelő díjazás



 Egykulcsos adó 
 Az adócsökkentési számháború véget ért!

Adócsökkentés vagy adóátrendezés? Az ezzel kapcsolatos állításokat mindenki számokkal próbálta alátámasztani: mekkora összeg marad az adózók zsebében. Különféle számok jelentek meg. Ebben próbálok most rendet teremteni. Mivel már nyilvánosságra kerültek a költségvetési számok, elsősorban azokat vetettem össze az előzetes becslésekkel.



 Bérkompenzáció
 Bérkompenzáció: visszautasíthatatlan ajánlat?

Az adóhatóság 53-as személyi jövedelemadó nyomtatványkitöltő szoftvere megjelenése óta jogtalanul von el adóforintokat a magánszemélyektől és az egyéni vállalkozóktól. Ezt az adóhatóság már 4 éve elismerte, de a hiba kijavításáról nem intézkedett.


 Adózás   Tevékenység piaci értéke: amikor a jogalkotó sem tudja, mit akar!

A 2010-es adóváltozások egyik sokak által vitatott eleme a tevékenység piaci értéke fogalmának törvénybe iktatása. A jogalkotó bizonytalankodása végig nyomon követhető és ez nem fogható a válságra. A cél valószínűleg a járulék alap és az szja bevételek növelése volt a társas vállalkozók személyes közreműködőjénél illetve az egyéni vállalkozónál.


 Bérkompenzáció  Tört-havi bér után is jár a bérkompenzációs adókedvezmény.

Ismét módosult a bérkompenzációs rendszer. Eddig a tört-havi bérek (nem állt fenn egész hónapban a biztosítási jogviszony) után nem lehetett igénybe venni az elvárt béremelés kedvezményét. Ez két munkavállalói kört érintett. Egyrészt a hónap közben belépő, illetve kilépő dolgozókat.
 


 Bérkompenzáció  Tolerancia szabály alkalmazása az elvárt béremelés teljesítésénél.

Az adótörvények zárószavazása után egy hónappal még módosították az elvárt béremelés nem teljesítésének utólagos szankciójára vonatkozó szabályozást.
 


 Bérkompenzáció  
Menyibe kerül a munkáltatóknak az elvárt béremelés?

A médiában folyamatosan azt halljuk, hogy 5 százalékkal kell emelni a bruttó béreket ahhoz, hogy a munkáltató teljesítse az elvárt béremelést minden dolgozóra és hozzájuthasson az állami kompenzációhoz. Fontos tudnunk, hogy az 5 százalékos emelés csak a 216 800 forint alattiakra vonatkozik...


 Bérkompenzáció  
Bérkompenzáció a versenyszférában. Kérdések és válaszok.

Miről rendelkeznek a törvények, illetve a Kormányrendelet? Milyen időszakot kell figyelembe venni?