Áfa  Vesztésre áll a NAV áfa ügyekben, ha megvalósult a gazdasági esemény.

Az Európai Unió Bírósága (EUB) most már három döntésben is egyértelművé tette, hogy a NAV által kidolgozott és a Kúria által korábban jóváhagyott ellenőrzési módszer jogsértő. Az adólevonási jog nem korlátozható a számla tartalmi hiteltelenségére hivatkozással.  Sokan még nem  ismerik az EUB végzéseit, pedig már a Kúria és a Törvényszékek is átvették a joggyakorlatát.

A NAV Áfa ügyekben karanténba vonult az Európai Unió Bírósága ítéletei elől.

Hibás a NAV Áfa-csalási modellje. Az Európai Unió Bírósága felülbírálta a Kúriát.

NAV Áfa ellenőrzései: láthatalanná akarják tenni az EUB ítéleteit.


  Áfa levonás  A számla költségtartalmának elszámolása érinti-e az áfa-tartalmának levonhatóságát?

Az adóhatósági ellenőrzések során gyakran felmerül, hogy vissza lehet-e igényelni a nem a vállalkozás érdekében felmerült költség áfáját? Például tehergépjármű üzemanyag elszámolásában a túlfogyasztásra jutó áfát.


 Adóellenőrzés  Személyes megjelenésre idézés adóügyben.

Adóügyekben szinte mindig sor kerül személyes megjelenésre idézésre. Kérdésként merül fel, hogy megjelenhet-e a képviselő az idézett személy helyett? A kérdés megválaszolásához tudnunk kell, hogy az adózót saját ügyében ügyfélként, más ügyében nyilatkozat tételre, vagy más ügyében tanúként idézték-e. Az adóhatóság jogszabályi háttérként mindig az Art. 122. paragrafusára hivatkozik.


 Képviselet   Tartalmi különbségek az adóhatóság előtti képviseletben.

Amikor valaki értesítést kap adóhatósági vizsgálatról, önkéntelenül összeszorul a gyomra. Először is azt kell eldöntenie, hogy felkérjen-e képviselőt vagy személyesen járjon el. A személyes eljárást senkinek sem tanácsolnám. Egy adóhatósági vizsgálatnak mindig konkrét vizsgálandó célja (célpontja) van. Ha képviselőt választunk, akkor fordulhatunk könyvelőhöz, ügyvédhez, adószakértőhöz, adótanácsadóhoz vagy okleveles adószakértőhöz. Ahhoz, hogy tudjuk, melyik a helyes választás, nézzük a tartalmi különbségeket.


 Adóellenőrzés  Az adóhatóság jogsértése miatt miért az adózót bünteti a jogalkotó?

A 2012-es adócsomag egyik változása (311.§), hogy 6 hónappal meghosszabbodik az elévülési idő, ha a felettes adóhatóság, bíróság megsemmisíti jogsértés miatt az adóhatósági határozatot és új eljárást rendel el. Teljesen nyilvánvaló, hogy ilyen esetekben az elsőfokú adóhatóság jogszabálysértést követett el.


 Áfa  A NAV ámokfutása az Áfa ellenőrzésekben.

Az adóhatóság napokban közzétett közleményében arról tájékoztatott, hogy az áfa adónemben megállapított adóhiány alapján Magyarországon az európai átlagot meghaladó az áfa csalás. A következtetés elhamarkodott és félrevezető. Az adóhatóság a költségvetési elvárások miatt valójában hadat üzent a levonható áfának. E téren rendkívüli kreativitásról tesz tanúbizonyságot. Újabb és újabb ötletekkel áll elő, hogy miért nem lehet az előzetesen felszámított áfát levonni. Szóbeli nyilatkozatok alapján kétségbe von releváns okirati bizonyítékokat. Figyelmen kívül hagyja a témában kiadott PM irányelvet, mely a Legfelsőbb Bírósági (Kúria) ítéletek alapján készült. Bevezeti az „ismeretlen személy” által elvégzett munka fogalmát. Ennek következtében ugyanaz a számla hiteles is meg nem is.


 Art.  Mikor törvénytelen az adószám felfüggesztés?

Az elmúlt időben többször is hallhattuk: megnövekedett az adószám felfüggesztések száma. Ezek közül én most azzal az esettel szeretnék foglalkozni, amikor az adószám-felfüggesztés indoka, hogy „az adózó székhelyén végzett helyszíni eljárás alapján az adóhatóság hitelt érdemlően tudomást szerez arról, hogy az adózó a székhelyén nem található


 

 

 

 

Áfa  Áfacsalás ügyekben indított büntető ügyekben a leggyengébb láncszem az elkövetési értéket megállapító szakértői vélemény.

Az Európai Unió Bírósága (EUB) végzései nyomán megváltozott Kúria (bírósági) joggyakorlatot büntető ügyekkel próbálja megkerülni a NAV Bűnügyi Igazgatósága. A büntetőügyekben résztvevő ügyvédek, bírók a szakértői vélemény adótényállását és ennek jogkövetkezményét vitatják legutoljára. Pedig ez a leggyengébb  láncszem. A NAV büntetőügyekben a "nem hiteles" számlára hivatkozás helyett a "valótlan tartalmú"  számlára hivatkozik. A valótlan tartalmú számla alapján gyakorolt adólevonási jogot tekinti adócsalásnak annak ellenére, hogy már a Kúria is azt vallja, hogy a valótlan tartalmú számlából nem következik az adócsalás.


 Áfa  Áfa ellenőrzésekben a NAV a "horváthandrási" úton halad.

Az Európai Unió Bírósága alaposan a NAV és a velük „édes-kettesben összeboruló” magyar bíróságok orrára koppintott, amikor a magyar áfa-levonás korlátozási gyakorlatot „téves nemzeti gyakorlatnak minősítette”. Mára már lepergett a figyelmezetés a NAV-ról és a magyar bíróságokról és folytatják korábbi jogsértő gyakorlatukat. Sokat segítettek nekik Horváth András volt revizor szakmailag értékelhetetlen nyilatkozatai. Valójában Horváth András a NAV malmára hajtotta a vizet. A látszólagos ellentét a NAV és Horváth András között csak Horváth András szakmai felkészületlenségéből, izgágaságából adódott.

Lássunk tisztán ezermilliárdos áfa csalás ügyben! 


 Jogértelmezés  A szavak ereje az adójogszabályok értelmezésében.

Adóhatósági körökben járja egy mondás: „a hatalom pótolja a tudást”. Az utóbbi időkben, mintha eszerint járna el az adóhatóság jogértelmezési kérdésekben. A  jogszabályokat a magyar nyelv szabályainak figyelembevételével kell megfogalmazni. Az adóhatóság a jogértelmezéseiben, mintha megfeledkezne erről.


 Adóellenőrzés  Szakmai felügyelet alá kell vonni az adóhatóságot!

Az adóhatóság jelenleg mindenféle szakmai kontroll nélkül működik. Az egyetlen elvárás az adóhatóságtól, hogy minél több adót, bírságot szedjen be. Ezért cserébe az NGM szemet huny a NAV jogszabálysértései felett. Pedig a törvényi feltételek adottak. Az Adózás rendjéről szóló törvény 11. paragrafusa szerint a felügyeleti jogköröket a NAV felett az adópolitikáért felelős miniszter, illetve a NAV felügyeletére kijelölt miniszter gyakorolja.


 Adóellenőrzés  Hogyan nyúlhatja le felszámoláskor a hitelezők pénzét a NAV?

Sajnos a felszámolás alatti adóellenőrzésekben az adóhatóság kénye-kedve szerint állapít meg adóhiányt. Nincs fék, nincs ellensúly. A felszámolás kezdő időpontjától a gazdasági társaságot képviselő felszámolónak nem fűződik jogi érdeke ahhoz, hogy az adóellenőrzés megállapításait cáfolja. A hitelezők, illetve az adó megfizetésére kötelezett személyek pedig nem jogosultak fellépni saját maguk érdekében. E körben azonban most az Alkotmánybíróság közbeszólt. 


 Adóellenőrzés  Az adószám felfüggesztés egy extrém esete.

A 2011. évben az adóhatóság közlése szerint megszaporodtak az adószám felfüggesztési esetek. Ezekben az ügyekben könnyű helyzetben van az adóhatóság, mert a méltánytalan és vitatható adószám felfüggesztések esetében is az adóhatóság törvényesen jár el. Ugyanis a törvényi szabályozás túl szigorú.


 Art.  Adószám felfüggesztések: kevesebb meglepetés 2012-ben.

Nagyon sok panasz érkezett 2011-ben az adóhatóság adószám felfüggesztési tevékenységével kapcsolatosan. Számos esetben előzetes figyelmeztetés nélkül felfüggesztette a NAV az adószámát a vállalkozásnak, ha az adózó székhelyén végzett helyszíni eljárás alapján az adóhatóság „nem találta” az adózót. Ehhez az adóhatóságnak elég volt, ha két revizor reggel 8 óra után (még munkaidőn kívül) felcsöngetett egy vállalkozáshoz és az nem nyitott ajtót ...